مدیرکل بهزیستی استان یزد عنوان کرد

خدمت رسانی  74 مرکز روزانه و 10 مرکز شبانه روزی به معلولان یزد

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: 74 مرکز توانبخشی روزانه به 2 هزار و 725 معلول و 10 مرکز شبانه روزی به 822 سالمند، بیمار روانی و معلول مستقر در این مراکز خدمت رسانی می کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، محمدعلی عطابخش به مناسبت روز جهانی معلولان در مصاحبه با خبرنگار پرسون؛ پیرامون اقدامات سازمان بهزیستی استان یزد در زمینه ارائه خدمات به این قشر از جامعه گفت: در استان یزد بیش از 32 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که بیش از 13 هزارنفر از آنان معلول جسمی حرکتی، قریب به 6 هزار نفر نابینا و کم بینا، حدود4500 نفر ناشنوا و کم شنوا، نزدیک به 5 هزار نفر معلول ذهنی، 3 هزار نفر معلول روانی و 500 نفر معلول گفتاری هستند.

خدمت رسانی 74 مرکز روزانه و 10 مرکز شبانه روزی به معلولان یزد

مدیرکل بهزیستی استان یزد اضافه کرد:74 مرکز توانبخشی روزانه به 2 هزار و 725 معلول و 10 مرکز شبانه روزی به 822 سالمند، بیمار روانی و معلول مستقر در این مراکز خدمت رسانی می کنند.

وی از وجود هزار و 321 دانش آموز معلول در استان خبر داد و اظهار داشت: این دانش آموزان از سازمان کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند.

عطابخش همچنین با اشاره به حضور دانشجویان معلول در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی اظهار داشت: ما برای دانشجویان مراکز دولتی کمک هزینه ای با عنوان تشویقی و برای دانشجویانی که در مراکز غیر دولتی تحصیل می کنند شهریه پرداخت می کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه معلولیت به چهار دسته خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید تقسیم بندی می شود اظهار داشت: اقدام خوبی که امسال از سوی بهزیستی کشور صورت گرفته این است که سامانه ای طراحی شده تا دانشجویان معلول متوسط به بالا، که در مراکز غیر دولتی تحصیل می کنند شهریه خود را به صورت مستقیم دریافت می کنند که این حرکت اقدام ارزشمندی در جهت حفظ کرامت این عزیزان است.

پرداخت ماهیانه 35 میلیارد ریال به عنوان مستمری

عطا بخش با اشاره به پرداخت ماهیانه 35 میلیارد ریال مستمری به معلولان استان یزد تصریح کرد: معلولان عزیزی که به صورت مستقیم از ما مستمری دریافت می کنند بر حسب شدت معلولیت و شرایط خانواده کمک هزینه نگهداری یا کمک هزینه معیشتی می گیرند

مدیرکل بهزیستی استان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هدف ما پس از پیشگیری از معلولیت، توانمند سازی معلولان است گفت: در راستای توانمند سازی معلولان باید امکانات فراهم شود تا شاهد حضور این قشر در سطح جامعه باشیم بنابراین در زمینه مناسب سازی خودرو سال گذشته 22 میلیون ریال و امسال 50 میلیون ریال در نظر گرفته شده ضمن اینکه برای مناسب سازی مسکن آنان هم سال گذشته 44میلیون ریال و امسال 100 میلیون ریال پرداخت می کنیم.

وی ادامه داد: البته در زمینه مناسب سازی شهر هم با کمک شورای شهر و شهرداری اقدامات خوبی صورت گرفته و شهر جهانی یزد به عنوان شهر دسترس پذیر برای معلولان معرفی شده است.

مناسب سازی 60 درصد از ادارات یزد

مدیرکل بهزیستی یزد با بیان اینکه میزان مناسب سازی ادارات استان از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون 40 درصد رشد داشته اظهار داشت: میزان مناسب سازی ادارات در سال 92 به میزان 20 درصد بوده و این درحالی است که این میزان در سال جاری به 60 درصد رسیده است البته ما به این مقدار هم راضی نیستیم و تا مناسب سازی کامل تلاش می کنیم.

متولی سازمان حمایت از معلولان استان در ادامه از رشد 2.5 برابری حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی خبر داد و اظهار داشت: 619 معلول ضایعه نخاعی از این خدمت بهره مند هستند که در سال قبل ماهانه 2میلیون و 200 هزار ریال برای حق پرستاری دریافت می کردند و این عدد امسال به 5 و نیم میلیون ریال رسیده است.

غربالگری 20 هزار نوزاد و بیش از 50 هزار کودک با هدف پیشگیری از معلولیت

عطابخش مهمترین هدف دستگاه متبوعش را پیشگیری از معلولیت عنوان کرد و ابراز داشت: در این زمینه در سال 98 بیش از 20 هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که 735 نوزاد با مشکل شنوایی شناسایی شده و با اقدامات توانبخشی از ناشنوایی و ناگویایی آن ها جلوگیری شده البته در غربالگیری بینایی سنجی کودکان 3 تا 6 ساله هم از جمع 54 هزار و 200 کودک، 320 کودک مبتلا به تنبلی چشم تشخیص داده شدند که از نابینایی یک یا هر دوچشم آنان ممانعت به عمل آمد.


بیشتر بخوانید؛

عدم توجه به قوانین؛ موجب معلولیت شهر یزد شده است


مدیرکل بهزیستی استان پیرامون اقدامات این سازمان در راستای اشتغال معلولان اظهار داشت: بر اساس قانون3 درصد سهم استخدام های دولتی به معلولان اختصاص دارد که با اقدام خوبی که امسال صورت خواهد گرفت شاهد تحقق این 3درصد خواهیم بود چرا که سهمیه اشتغال معلولان از سهمیه کل کشور جدا شده و پست ها نشان دار می شود یعنی اگر پستی در یک دوره متقاضی نداشته باشد برای دوره های بعدی باقی می ماند و این سهمیه به شخص غیر معلول واگذار نمی شود.

عطابخش در خصوص میزان سهمیه امسال استخدامی معلولان ابراز داشت: از تعداد 150 نفری که امسال در آزمون استخدامی جذب می شوند 5 نفر معلول هستند.

تسهیلات 500 میلیون ریالی کم بهره برای کارفرمایان افراد معلول

وی با بیان اینکه قطعا استخدام های دولتی پاسخگوی معلولان نیست اظهار داشت: با سیاست گذاری هایی خوبی که صورت گرفته باید به سمت اشتغال معلولان در مراکز خصوصی برویم که در این زمینه تسهیلات خوبی صورت گرفته و برای کارفرمایانی که معلولان را استخدام کنند به ازای هر معلول مبلغ 500 میلیون ریال وام 4 درصد گرفته و تا سقف 20 میلیارد ریال یعنی استخدام 40 معلول در یک کارگاه وام پرداخت خواهیم کرد.

مدیرکل بهزیستی خاطر نشان کرد: همچنین سهم حق بیمه کارفرما نیز از سوی بهزیستی پرداخت می شود که تاکنون هزار و 268 معلول این هزینه را به عنوان سهم خویش فرما یا کارفرما دریافت می کنند.

واگذاری 10 واحد مسکونی به معلولان یزدی

وی در پایان با اشاره به بهره برداری از 1900 واحد مسکونی در کشور به معلولان گفت: این واحدها به صورت ویدیو کنفرانس در هفته معلولان با حضور ریاست سازمان به این عزیزان تحویل می شود که سهم استان یزد 10 واحد است.

انتهای پیام/

حیران_ استان یزد

222785